Informujemy, że 14 lipca bieżącego roku weszły w życie przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r., poz. 1350), które stanowią podstawę prawną do powołania Komisji Gminnej ds. szacowania szkód powstałych w wyniku suszy, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Zgodnie z nowymi przepisami producent rolny będzie musiał obligatoryjnie złożyć wniosek o szacowanie szkód powstałych w wyniku suszy (tak jak to ma miejsce od 2020 r.) za pośrednictwem aplikacji – „Zgłoś szkodę rolniczą”.
Dodatkowo na wniosek rolnika, Gminna komisja dokona szacowania strat spowodowanych suszą, tak jak w przypadku pozostałych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Wniosek należy złożyć w terminie umożliwiającym oszacowanie strat w uprawach. Komisja nie szacuje upraw skoszonych.
Należy pamiętać, że samo oszacowanie strat przez komisję nie pozwoli na wygenerowanie przez rolnika protokołu ze wspomnianej aplikacji.
Zgodnie z rozporządzeniem, w przypadku gdy wysokość szkody ustalona w aplikacji będzie różnić się od wysokości szkód oszacowanych przez komisję, do obliczenia ostatecznej wysokości szkód będzie przyjmowana:
- wyższa wysokość szkód spowodowanych wystąpieniem suszy, jeżeli różnica wynosi nie więcej niż 30%,
- niższa wysokość szkód powiększona o 30%, jeżeli różnica będzie wynosić więcej niż 30%,
- wysokość ustalona na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa, jeżeli wynosi ona 0% (oznacza to, że zgodnie z klimatycznym bilansem wodnym (KBW) w danej uprawie nie wystąpiły szkody spowodowane suszą).